Olet täällä: Etusivu Perjantai-illan tilanne raitiovaunussa
Omat työkalut
Blogi
« helmikuu 2012 »
ma ti ke to pe la su
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
torstai 09. helmikuuta 2012, 00.00
15:20-15:20 Lumihelsinki toivottaa valoisaa helmikuuta
tiistai 21. helmikuuta 2012, 00.00
14:47-14:47 Vuoropysäköinnistä apua katujen talvihoitoon?
Blogi:
Kaikki...
Katso

Video banneri 2

Sauri banneri

 
Sivun toiminnot
  • Print this page
  • Jaa

Perjantai-illan tilanne raitiovaunussa

Kirjoittanut Pekka Saurikirjoitettu: sunnuntai 11. syyskuuta 2011, 18.21 viimeisin muutos: sunnuntai 11. syyskuuta 2011, 18.21

Perjantai-illan tilanne, jossa saatoin nuorta poikaa ahdistelleen päihtyneen miehen ulos raitiovaunusta linjalla 10, on herättänyt laajaa mielenkiintoa ja keskustelua sekä mediassa että netissä. Kun en mitenkään pysty vastaamaan kaikkiin viesteihin erikseen, tässä muutama vastaus usein kysyttyihin kysymyksiin.

 

(1)    Ei, en käyttänyt fyysistä voimaa saattaessani ahdistelijan ulos vaunusta. Ainoa voima oli suomen kieli. Pidin häntä kiinni olkapäästä johdattaakseni hänet ulos ja myös varmistaakseni, ettei hän kaatunut portaissa.

(2)    Ei, en missään tapauksessa neuvo käyttämään fyysistä voimaa vastaavassa tilanteessa. Jo reipas huuto ”Lopeta!” voi toimia. Turhia riskejä ei kannata ottaa.

(3)    Kyllä, olisin toiminut samoin riippumatta ahdistelijan ja uhrin ihonväristä.

(4)    Kyllä, Suomessa kaikki noudattavat Suomen lakia.

(5)    Kyllä, Suomessa jokaista kohdellaan yksilönä eikä jonkin ryhmän edustajana, ellei hän itse sitä halua.

 

Kiitos kaikille, jotka ovat viestittäneet tukeaan. Kriitikoitten toivoisi myös esiintyvän omalla nimellään. Heikompien ahdistelu ei Helsingissä käy päinsä, eikä sitä tule katsella sormien lävitse.

 

Raitiovaunutapaus

Kirjoittanut: Nimimerkki J. Pekka Mäkelä - maanantai 12. syyskuuta 2011, 09.13
Kiitos meidän suomalaisten puolesta.

Pää pensaaseen Pekan tapaan

Kirjoittanut: Nimimerkki P. Jukka Käkelä - tiistai 13. syyskuuta 2011, 13.04
Millä valtuutuksella puhut meidän suomalaisten puolesta?
Mitä ihmeen kiittämistä on moisessa julkisuustempussa?

Sauri sensuroi kritiikin täältä

Kirjoittanut: Nimimerkki Yllätys yllätys - lauantai 17. syyskuuta 2011, 22.28
Halveksuttavaa: olet poistanut kaikki sinua kritisoivat puheenvuorot. Kadonnut kaikki, vain ylistävät jätetty!!!
Yhtä raukkamaista kuin koko julkisuudenkipeä "sankaruus".

Super-Saurin superpähkinät

Kirjoittanut: Nimimerkki Peiliin katsomisen paikka - lauantai 17. syyskuuta 2011, 22.36
Mikään ei ole yhtä mätää kuin itse sovitettu sankarinviitta.
Menehän pelastamaan mamujen raiskaamat ja solvaamat naiset tai
ryöstämänsä vanhukset. Vai nämä pidätetyt somaliterroristit.
P.S. Ajoikos se Yöradio-ohjelmasi yhden soittajan itsariin?

Puhumisen kultturin puolesta

Kirjoittanut: Nimimerkki Vastaa omaan huutoosi - lauantai 17. syyskuuta 2011, 22.41
Kerrohan Pekka Sauri - avoimuuden ja puhumisen kulttuurin edistämiseksi - mitä teet palkkasi eteen muuta kuin bloggaat täällä? Tavallinen työpäiväsi tunti tunnilta eli mistä työstä me veronmaksajat sinulle maksamme? Mitä saamme vastikkeeksi?

!0 pistettä!

Kirjoittanut: Nimimerkki Masa - maanantai 12. syyskuuta 2011, 10.47
Hyvä Pekka! Kerrankin löytyi tyyppi, kuka uskaltaa puuttua sikailuun.

nimimerkillä

Kirjoittanut: Nimimerkki Afrost - maanantai 12. syyskuuta 2011, 11.54
Ensinnäkin, hyvä että Sauri puuttui asiaan. Varmasti Sauri sai hakemaansa myönteistä julkisuutta julkaistessaan urotyönsä, mutta pääasia että häirikkö saatiin lopettamaan. Hyvä että häirikkö oli suomalainen, sillä jos Sauri olisi saattanut huonosti käyttäytyvän maahanmuuttajan ulos niin häntä syytettäisiin nyt pahoinpitelystä ja rasismista.

Mutta turha harmitella nimimerkkikirjoittajista. Ei maahanmuutosta tai muuttajista uskalla kirjoittaa mitään kriittistä omalla nimellään, voi mennä työpaikka tai joutua oikeuteen, oli kirjoitus miten asiallinen tahansa.

Rohkeasti vain

Kirjoittanut: Nimimerkki Hyysä Rohkelikko - maanantai 12. syyskuuta 2011, 23.29
"Mutta turha harmitella nimimerkkikirjoittajista. Ei maahanmuutosta tai muuttajista uskalla kirjoittaa mitään kriittistä omalla nimellään, voi mennä työpaikka tai joutua oikeuteen, oli kirjoitus miten asiallinen tahansa."

Eiköhän tuo ole ihan kirjoittajan munattomuutta se. Mamukritisoinnilla on oikein porukalla päästy tämän maan korkeimpiin virkoihin, eduskuntaan, asti, että ei pelkoa työpaikkansa menettämistä. Useimmissa saattaa jopa saada taputuksia selkäänsä, sen verran ala-arvoisia työpaikkakahvilan keskusteluja kuulleena voisin todeta.

Bra gjort!

Kirjoittanut: Nimimerkki Andreas - maanantai 12. syyskuuta 2011, 13.36
Fint med mäsnkor som visar gott exempel! Ofta får man skämmas för sina medmänskor, hoppas fler tar exempel!

Lär..

Kirjoittanut: Nimimerkki Svensk - maanantai 12. syyskuuta 2011, 20.29
..dig att skriva svenska!!

Håller med Andreas - bra gjort!

Kirjoittanut: Nimimerkki Modersmålslärare i svenska - tiistai 13. syyskuuta 2011, 10.06
... och "Svensk" kan för sin del lära sig att kommunicera civiliserat. Till att kommunicera civiliserat kan räknas att undvika bruket av dubbla utropstecken och att använda tre, inte två, punkter vid avbrytning.

rasistinen aie

Kirjoittanut: Anonyymi - maanantai 12. syyskuuta 2011, 14.56
Kiinnostas tietää mikä oli se rasistinen aikomus mikä sillä tyypillä oli? Mitä hän sanoi tai teki?

Hyvä Pekka!

Kirjoittanut: Nimimerkki äiti länsi-uudeltamaalta - maanantai 12. syyskuuta 2011, 20.27
Hyvä, että puutuit asiaan. Välinpitämättömyys on kiusaamista ja henkistä väkivaltaa. On itsensä pettämistä, olla olevinaan, ettei näe eikä huomaa. Ihan kuin sitä mihin ei reagoi, ei olisi.

Upeaa toimintaa

Kirjoittanut: Nimimerkki Upeaa - maanantai 12. syyskuuta 2011, 20.39
Näin toimi Suomi ennen. Nykyisin ei uskalleta puuttua öykkäröintiin, ehkäpä juuri kritiikin vuoksi. Nostan hattua, kiitän ja kumarran.

tasapuolisuuden puutteessa

Kirjoittanut: Nimimerkki Paha perssu - maanantai 12. syyskuuta 2011, 23.14
"Nykyisin ei uskalleta puuttua öykkäröintiin, ehkäpä juuri kritiikin vuoksi."

Vaiko sen vuoksi, että silloin kun rettelöitsijä sattuukin olemaan mamu, olet kusessa kaulaasi myöten?

Olisipa hauska nähdä samainen episodi sellaisesta lähtökohdasta, että häirikkö olisikin tummaihoinen maahanmuuttaja. Selviäisikö sankarimme pelkällä sakkotuomiolla ja kuinka moni "suvaitsevainen" silloin taputtaisi ääneen ja kehoittaisi kanssaihmisiään puuttumaan mamujen häiriköintiin? Ja saisiko tapaus jokaisen lehden kirjoittamaan tästä suuresta sankariteosta?

Alkaa jo hiukan kyllästyttämään tämä suomalaisten typeryys. Ikään kuin maassamme ei olisi mitään muuta engelmaa kuin keksitty rasismi, jota jokainen julkisuuden kipeä poliitikko käyttää keppihevosenaan.

Hävettää olla suomalainen...

Lisäinformaatiota

Kirjoittanut: Nimimerkki Jalkapuu - maanantai 12. syyskuuta 2011, 20.43
Ja kertoisitko sitten vielä suurelle yleislle, että mitä tämä "rasisti" sanoi tai teki maahanmuuttajia kohtaan? Näitkö itse koko tapahtuman alusta loppuun saakka, vai toimitko huhupuheiden mukaan? Eikö tuo ole vihapuhetta, kun syytät toista rasistiksi. Mielestäni tuo on sinun omakohtainen mielipide, jonka olisit voinut kyllä pitää omana tietonasi.

Miksi suomessa puhutaan maahanmuuttajista ja niihin kohdistuvista ongelmista pelkästään yhden ryhmän nimikkeellä. Itse veikkaan, että suomalaisilla EI ole työperäistä maahanmuuttoa vastaan, vaan suomalaiset vastustavat näitä elintasopakolaisia ja muita rikollisia joita suomessa on yllinkyllin suomalaisten elätettävänä. Pelkästään Turussa kustannukset ovat vuositasolla 37 miljoonaa euroa. Eikö olekin ihmeellistä, jos suomalaiset eivät tykkää maksaa lusmujen elättämistä kun oman maan asiat ovat täysin retuperällä. Pitäisi erotella työmamut ja sosmamut erikseen, niin saataisiin realiitetit kohdilleen että mitä suomalaiset vastustavat. Ja voisin väittää, että suurimmalla osalla suomalaisista värillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Vai sen kanssa, että me emme ole velvollisia maksamaan kenenkään elatusta tuli se sitten turkista, bulgariasta tai ruotsista. Toisaalta, eipä noita sosumamuja voi syyttää, valtion typeryydestä. Suomen valtio on mahdollistanut tämän järjettömän sosiaalitukien hyväksikäytön, etenkin ulkomaalaisten toimesta.

Lisäinformaatio tarpeen

Kirjoittanut: Nimimerkki TinoSaurus - maanantai 12. syyskuuta 2011, 21.25
Hyvin kirjoitettu. Olen täysin samaa mieltä. Suomalaisia haukutaan rasisteiksi ilman syytä.

Saurilla ihan oma todellisuus

Kirjoittanut: Nimimerkki Voi pyhä yksinkertaisuus - lauantai 17. syyskuuta 2011, 22.50
Jep, nuo kela-peräiset mamut eivät tätä maata rakenna. Eivät lie myöskään häpeä joutenoloaan vaan kiittelevätkö vain omaa neuvokkuuttaan sinisilmäisten elättäjien löytämisessä? Onkin sitten mukavasti aikaa ja energiaa opiskella, lisääntyä ja rukoilla päivät pitkät? Paljonko maksavat meille vuodessa? Tuomioja näitä lukuja aikaan toi julkisuuteen mutta Saurin mielestä olisi rasismia puhua tosiasioista eli rahasta... Saurilta käy yhtä luonnostaan olla veronmaksajien kulunki?

Kiitollinen maanmies

Kirjoittanut: Nimimerkki Hämäläläläinen - maanantai 12. syyskuuta 2011, 21.23
Nostan hattua sinulle, Pekka Sauri. Suomessa on ihan liikaa yleistä välinpitämättömyyttä. Tämä oli hyvä esimerkki että sille voi jokainen osaltaan tehdä jotain. Itsekin olen luonteeltani sellainen, että menen aika hanakasti väliin, jos joku heikommassa asemassa oleva on pulassa. Niin mielestäni jokaisen pitäisi tehdä, katsomatta ihonväriin, sukupuoleen, tai muihinkaan henkilökohtaisiin seikkoihin.

dywysx

Kirjoittanut: Nimimerkki arvuuttaja - maanantai 12. syyskuuta 2011, 21.55
Eli mielestäsi Helsingin deekut ovat nyt sitten rasisteja? Tuskinpa ketään päihtynyttä siilipäätä olisit ratikasta saatellut mukavia puhumalla ovesta ulos. Aika selkeästi laitapuolen kulkija on ollut kyseessä ja siitä nätit otsikot.

Taitaa nämä omat yhteiskunnasta syrjäytyneet olla yhdenlaisen rasismin uhreja. Virkavallan, kaupungin jne. Heitä syrjitään vain siksi, että ovat juoppoja. Kuka mistäkin syystä.

Hyvä hyvä

Kirjoittanut: Nimimerkki Kohto - maanantai 12. syyskuuta 2011, 22.10
Saurin toiminta on esimerkillistä. Tällaista tarvitaan lisää. Rohkea teko!

Sauri presidentiksi

Kirjoittanut: Nimimerkki Ituhippi ja aina pöllyssä! - maanantai 12. syyskuuta 2011, 22.15
Samaa mieltä. Sauri laittoi itsensä ja henkensä likoon vastustamalla pahaa persudeekua. Olisipa meillä enemmän Pekan kaltaisia sankareita. Suomalaisilla olisi asiat paljon paremmin ja valtionvelkakin lähtisi laskuun, työttömyydestä nyt puhumattakaan...

Vastenmielistä julkisuuskiimaa

Kirjoittanut: Nimimerkki Älä mokaa enempää - lauantai 17. syyskuuta 2011, 22.54
Johan sinulle P. Sauri nauraa naurismaan aidatkin.
Oikeinko tartuit kotimaamme suurimpaan ongelmaan?
Kätevästi liitit takuutrendikkään leiman itseesi;
käyt rasismin vastustajana kohti uutta vaalikisaa?
Ei käsitykseni sinusta muuttunut, valitettavasti...

Huono huono

Kirjoittanut: Nimimerkki Keisarin uudet vaatteet - lauantai 17. syyskuuta 2011, 23.11
Oman kilven kiillotusta viher-pekalta. Rasismi-kortti kun yhä kummasti kantaa virkoihin - sillä saa viherpiipertäjät ja kukkahatut kimppaan pahaa mörköä vastustamaan. Ja voi unohtaa faktat; että jonkun ne mamutkin pitää elättää. Monikulttuurisuus on jo muualla mahdottomaksi yhtälöksi havaittu mutta meillä yhä hoilataan, aivot sulkien, sen olevan "rikkautta". Samalla rahalla kai saataisiin kaikki suomalaiset Afrikkaan esim. rumpukurssille ;)Eipä olisi näitä lieveilmiöitä, rikollisutta ja raiskauksia. Ja tämän ääneen sanominen on taas rasismia? Ei ole mikän ihme että viha kiehuu suomalaisten mielisssä kun mamujen haitoista ei puhuta niiden oikeilla nimillä ja kulujen luvuilla. Isoisäni kääntyisi haudassa, jos näkisi millaisen Suomen puolesta uhrasikaan terveytensä ja nuoruutensa. P.S. Mamu-sana on yhtä hyväksyttävä kuin persu-sanakin. Tuntuu että nuo itseään suvaitsevaisina mainostavat vihreät ovat juuri niitä suvaisemattomampia toisin ajettelevia kohtaan.

Rasistinen käytös ja siihen puuttuminen.

Kirjoittanut: Nimimerkki Joanna - maanantai 12. syyskuuta 2011, 22.15
Erittäin hyvä että toit tämän asian julkisuuteen. Itselleni on helsinkiläisenä sattunut myös muutamia tilanteita joissa perussuomalaiset densot ovat käyneet ulkomaalaisen näköisen lapsen (kumma juttu, miten yleensä just lapsen, kertooko jotakin näistä rasistisista uhoajista?!) kimppuun sanallisesti, ja olen aina mennyt väliin. Ihan vaan kysymällä, että mitä sä luulet tekeväsi, lopeta välittömästi muiden ihmisten kiusaaminen täällä. Ja kumma juttu, se häirikkö on aina järkyttynyt väliintulosta niin, että on alettu pyydellä anteeksi minulta, eli pieneltä naisihmiseltä...Ei ole sen vaikeampaa laittaa kuriin niitä, jotka käyvät aina heikompiensa kimppuun.

Ja ihan joka kerta on eniten järkyttänyt se, että kukaan muu täydessä ratikassa ei tee tai sano mitään, kaikki tuijottavat eteensä "ei kuulu mulle" asenteella. Ei voi ymmärtää näitä kanssaihmisiä, miten voivat katsoa itseään peilistä kun antavat tällaista tapahtua puuttumatta tilanteeseen? Ne uhrit, kuten n. 10 v somalityttö joka vain itki kännisen, uhoavan äijän edessä, ovat sitten arasti kiittäneet kun edes joku tuli auttamaan.

Ihmiset ovat valitettavan kylmiä ja piittaamattomia.
Uhkailu ja jopa väkivalta on melkein päivittäistä, olen nähnyt myös kuinka selvinpäin olleet nuoret miehet ovat lyöneet itsekseen höpöttävää avohoitopotilasta nyrkeillä huvikseen. Tietenkin juuri ennen kuin hyppäsivät ratikasta ulos, eikä taaskaan kukaan sanonut eikä tehnyt mitään, edes silloin kun mies itki päätään pidellen takasillalla. Keskellä päivää. Mä niiin häpeän olla suomalainen, ja joskus olen ajatellut, että ehkä nämä sitten oppivat välittämään muista, kun itselle tapahtuu jotakin vastaavaa eikä kukaan auta....

Tälle ilmiölle olisi tehtävä jotakin, kuten tiukemmat säädökset vaikka rasismista, uhkauksista, kunnianloukkauksista tai heitteillejätöistä, noin ensimmäisenä tuli mieleen nämä vaikken asiantuntija olekaan.

Märkä päiväuni

Kirjoittanut: Nimimerkki Paha perssu - maanantai 12. syyskuuta 2011, 22.52
"perussuomalaiset densot ovat käyneet ulkomaalaisen näköisen lapsen (kumma juttu, miten yleensä just lapsen, kertooko jotakin näistä rasistisista uhoajista?!) kimppuun sanallisesti, ja olen aina mennyt väliin."

Äänekästä hymyilyä :D

Hienoa toimintaa!

Kirjoittanut: Nimimerkki suomalainen - maanantai 12. syyskuuta 2011, 22.34
Todella esimerkillistä toimintaa!

Epäkohdista

Kirjoittanut: Nimimerkki jepa - maanantai 12. syyskuuta 2011, 22.36
Vääryys pitää ehdottomasti oikaista, mutta onko humalainen pultsari niin vakavasti otettava hahmo, että siitä kannattaa tällainen sirkus tehdä? Hehän huutelevat mitä sattuu ja kelle sattuu. Ja miten koko tarina edes päätyi mediaan?

Epäsosiaaliset juopot kuriin

Kirjoittanut: Nimimerkki Ihan vaan nimetön - maanantai 12. syyskuuta 2011, 22.50
Nyt herääkin kysymys, miksi näitä huutelevia pultsareita onkaan? Siksi, koska se on kai meille sitten ihan normaalia, että ihmiset vetävät päänsä täyteen ja sitten aukovat muille kanssaeläjilleen päätänsä.

Oikeasti, humalassakin voi käyttäytyä fiksusti.

Hieno asia!

Kirjoittanut: Nimimerkki Sandra - maanantai 12. syyskuuta 2011, 22.38
Kiusaaja tulisi aina pistää vastuuseen toimistaan ja ympärillä olevien ihmisten puolustaa kiusattua. Tuossa on vielä ollut kyseessä selvä tilanne ja vielä aikuinen joka kiusaa ja ahdistelee lasta.

Hyvä, että puutuit. Samaa toivon kaikilta muiltakin.

Jostain syystä meillä on suht sallittua kiusata muita ihmisiä. Ainahan joku syy löytyy jos sille tielle lähdetään tai siis "syy". Moista ei tulisi koskaan hyväksyä ja yhteisön pitäisi näyttää hyvin selvästi mitä moisesta käytöksestä on mieltä.

Auttaisi meinaan ihan kaikkia lapsia ja aikuisia kun hommaan laitettaisiin täysi stoppi.

Voiman käyttö

Kirjoittanut: Nimimerkki Daniel D - maanantai 12. syyskuuta 2011, 22.46
Säälittävää kuinka Pekka Sauri pullistelee adrenaliinihumalassa pitäen itseään suurenakin sankarina. Muista Pekka, että kun joku yrittää tehdä perässä ja saa nyrkistä kasvoihin niin syy on sinun koska näytit esimerkkiä!

Lukutaidon käyttö

Kirjoittanut: Nimimerkki Tapi - maanantai 12. syyskuuta 2011, 23.03
Jotenkin sitä soisi ihmisten ensin lukevan tekstin, jota aikovat kommentoida. (Tässä tapauksessa erityisesti kohdan 2.)

Muutosta tarvitaan

Kirjoittanut: Nimimerkki Jaakkola - maanantai 12. syyskuuta 2011, 22.51
Erinomaista toimintaa Saurilta ja hienoa että asia on otettu esille. On aika muuttaa mielipiteitä ja asenteita ja ennenkaikkea muuttaa välinpitämättömyyden kulttuuria.

Suurin osa kriitikoista näyttää sulkevan silmänsä itse aiheesta ja toistavan tilastoja, oikeita tai keksittyjä, maahanmuuttajista. Oikeuttaako joku tapahtuma Turussa sitten huutelemaan nuorelle pojalle erilaisia kommentteja? Silläkö se maahanmuuttopolitiikka muuttuu?

Entä oletteko ajatelleet että noissa tilastoissa mainituissa tapahtumissa voi olla taustana myös suomalainen välinpitämättömyyden kulttuuri. Katsellaan mykkänä kun jotain tapahtuu ja sitten kirjoitellaan nettiin myöhemmin. Kyllä maahanmuuttajat, häiriköt ja humalaiset muuttavat käytöstään jos siihen puututaan. Jos siihen ei puututa, ei mikään muutu. Ainakaan parempaan suuntaan - sinun ja minun kannalta.

Jatka Sauri ehdottomasti asiohin puuttumista. Toivottavasti myös mykkä kansamme jossain vaiheessa haluaa muutosta parempaan ja puuttuu osaltaan häiriköintiin ja muuhun älyttömyyteen

Suomalainen puuttumattomuus eli pelkuruus

Kirjoittanut: Nimimerkki Milelia - maanantai 12. syyskuuta 2011, 23.20
Kuulut vielä niiden harvojen ihmisten joukkoon, jotka uskaltavat puuttua asiaan silloin, kun joku käyttäytyy törkeästi. Kiitos sinulle siitä. Muutama vuosi sitten erästä naispuolista ystävääni tuli joku huumehörhö läiskimään naamaan. Apollonkadun bussipysäkillinen ihmisiä katsoi poispäin. !990-luvulla isäni serkku potkittiin kioskijonossa sairaalakuntoon. Arvaa oliko paikalla ketään, joka olisi puuttunut asiaan?

Suomalaisista on tullut aivan uskomattomia pelkureita.

Suomalainen puuttumattomuus eli epäonnistunut lainsäädäntö

Kirjoittanut: Nimimerkki JJ-J - tiistai 13. syyskuuta 2011, 00.17
Suomessa on se vikana, että itsesi tai jonkun muun uhrin puolustamisesta saa suuremman tuomion kuin mitä se rikollinen hyökkääjä saa. Sen verran paljon huonoja esimerkkejä on saanut lehdistä lukea, että ei ole ihme, jos ihmiset katsovat muualle.

Ja lisäksi: jos joku julkkispersu olisi poistanut ratikasta nuorta tyttöä ahdistelevan khat-somalin, olisivat jo haaskalinnut Lipposkaa myöten vaatimassa rasistia tuomiolle.

Häirikkö ratikassa

Kirjoittanut: Nimimerkki köyhä kansalainen - tiistai 13. syyskuuta 2011, 01.01
Se on ihan hyvä että häiriköintiin puututaan mutta on hyvin kyyseenalaista että matkustaja alkaa ohjailemeaan toisia matkustajia ulos ratikasta ja vielä kyseenalaisempaa on että tuollaista tekoa markkonoidaan mediassa.

Apulaiskaupunginjohtajan palkoilla on helppo leikkiä ritaria kun ei tarvitse pohtia sitä mitä kaikkea sen häiriökäyttäymisen takana on. Ihminen se on yhteiskunnan vähäosainenkin vaikka Pekka Sauri ei sitä kaikesta päätellen oikein ymmärrä.

teoista ja puheista

Kirjoittanut: Nimimerkki Oula Lintula - tiistai 13. syyskuuta 2011, 01.33
Harvinaisuus on poliitikko, joka omin käsin tekee edes jotain konkreettista niille asioille, joista kyllä jaksetaan puhua pitkäänkin.

Sellaiselle harvinaisuudelle osoitan kunnioitusta sen kerran kun on aihetta, puoluekantaan katsomatta.

ratikka

Kirjoittanut: Nimimerkki Ville - tiistai 13. syyskuuta 2011, 01.43
Pekka toimi tilanteessa hyvin. Olen ollut Pekan puolella jo ties kuinka monta vuotta, ja aina Pekalla on niin käytännölliset, kuin oikeudenmukaiset ratkaisut :)

huomio?

Kirjoittanut: Nimimerkki Ville Lieska - tiistai 13. syyskuuta 2011, 01.58
Ihmettelen, miksi Pekka saa tästä asiasta enemmän negatiivista kuin positiivista palautetta? Tekstissä on selvällä suomen kielellä sanottu, että Pekka ohjasi rasistisen, huonosti käyttäytyvän juopuneen henkilön pois raitiovaunusta. Mitä väärää siinä on? Jos jollakin on oikeasti nokan koputtamista, niin kirjoittakaa omalla nimellä palautteenne. Ja jos ette todellakaan tänne kehtaa vastata niin mieluiten kuulisin vastaväitteitä osoitteeseen villelieska@hotmail.com

Hyvä Sauri!

Kirjoittanut: Nimimerkki Matti Linna - tiistai 13. syyskuuta 2011, 02.27
Esimerkillistä toimintaa Saurilta. Harvoin Suomessa kukaan viitsii puuttua selvästikään kanssaihmisä häritseviin tilanteisiin. Kerrankin näin päin.

Itse en olisi uskaltanut,myönnettäköön se suoraan. On liian helppoa olla hiljaa ja välittää vain omista asioistaan. Rohkea ja rehellinen henkilö kyseessä kaikki pisteet Pekalle tästä tapauksesta, vaikken vihreitä äänestäkään.

Tarina muuttuu jatkuvasti

Kirjoittanut: Nimimerkki Kampanjan avaus? - tiistai 13. syyskuuta 2011, 04.40
Miksi kertomuksesi on jo monesti muuttunut siitä alkuperäisestä?

Kuka ja miten asiasta ilmoitti lehdistölle?

Voisitko vielä vastata muutamaan juttuun?

Kirjoittanut: Nimimerkki pohdiskelija - tiistai 13. syyskuuta 2011, 05.55
1) Tajuatko kuinka onnekas olet ettet saanut esim. nyrkistä, huumepiikistä tai puukosta?

2) Ymmärrätkö että jos humalikko olisi alkanut pahoinpidellä sinua, ja olisit itseäsi puolustaaksesi esim. lyönyt häntä, niin kumpikin teistä olisi nyt hyvin todennäköisesti syytteessä pahoinpitelystä ja hätävarjelun liioittelusta? Tietysti voi olla että "eliittistatuksesi" pelastaisi sinut tuomiolta, mutta tavallinen rivikansalainen olisi varsin suurissa ongelmissa.

3) Miksi kukaan täysijärkinen Suomessa puuttuisi muiden ihmisten "tilanteisiin" jossain satunnaisessa paikassa, kun vallitseva lainsäädäntö ja oikeuskäytäntö on kerta toisensa jälkeen osoittanut että tässä maassa itsensä ja lähimmäistensä puolustaminen on kiellettyä jopa omassa kodissakin? Itsepuolustukselle on ihan oma nimikin Suomen laissa - sitä kutsutaan "hätävarjelun liioitteluksi".

4) Eli miksi moitit ihmisiä "välinpitämättömyydestä" mutta et ota laisinkaan kantaa siihen lainäsädäntöön ja oikeuskäytäntöön joka on tehnyt välinpitämättömyydestä ainoan turvallisen ja lain silmissä hyväksyttävän vaihtoehdon?

Hyvä sauri

Kirjoittanut: Nimimerkki Joo2123 - tiistai 13. syyskuuta 2011, 09.35
1) Tajuatko sinä, että nimenomaan sillä että henkiseen ja fyysiseen väkivaltaan uskalletaan puuttua, ehkäistään meihin kaikkiin kohdistuvaa uhkaa em. asioissa.

2)Entä ymmärrätkö sinä, että joskus ihmisen toimivat niin epäitsekkäästi, etteivät niin välitä omasta turvallisuudestaan esim silloin kuin pieni lapsi on uhattuna?

3)Koska tietävät sydämessään toimivansa oikein?

4)Välinpitämättömyys ei ole ainoa mahdollinen vaihtoehto, kuten Saurinkin toiminta osoitti.

Lopuksi vielä:

Hyvin tehty Pekka. Toivottavasti esimerkkisi rohkaisee meitä muitakin puuttumaan vääryyksiin. Natsit pääsivät aikanaan valtaan juuri sen kautta, että tavallinen kansa katsoi muualle. Pidetään me huoli siitä, että natsit eivät Suomessa pääse ikinä vallankahvaan käsiksi.

Siperia opettaa...

Kirjoittanut: Nimimerkki pohdiskelija - tiistai 13. syyskuuta 2011, 10.14
Huomaan kirjoituksestasi että et ole varmaankaan koskaan ollut itsepuolustustilanteessa, etkä ainakaan sellaiseen tilanteeseen liittyvässä oikeudenkäynnissä. Huomaan myös että et kommentoinut mitenkään lainsäädäntöä koskevia kommenttejani, vaan tyydyit pelkästään moralisoimaan.

Saurilla kävi helvetinmoinen tuuri. Jos narkkarin mora tulee rintakehästä sisään, niin siinä vaiheessa sinisilmäisempikin maailmanparantaja "tietää sydämessään" toimineensa tyhmästi.

Mitenköhän on

Kirjoittanut: Nimimerkki laki - tiistai 13. syyskuuta 2011, 08.27
Toinen matkustaja ei saa poistaa ratikasta ketään ,vaan sen tekee ratikkakuski tai tämän paikalle hälyyttämät vartijat tai poliisi. Voit toko sanoa ,että moinen käytös on typerää.

Toisaalta olisi kiva tietää mitenkä juuri sopivasti paikalla oli iltalehden toimittaja? Vai itsekkö soitit ja kehuit miten rohkea olit? Hieman haiskahtaa koko juttu.

sporakausti

Kirjoittanut: Nimimerkki realisti - tiistai 13. syyskuuta 2011, 08.30
Voisitko kertoa missä sporassa, minä päivänä ja mihin aikaan tapaus sattui?

Hyvä!

Kirjoittanut: Nimimerkki Janica - tiistai 13. syyskuuta 2011, 08.35
Hei aivan mielettömän hyvää toimintaa! Ajattelin heti kun luin jutun, että kerrankin joku vaikutusvaltaisempi näyttää esimerkkiä! On pöyristyttävää nähdä, miten jotkut voivat olla noin naurettavia, että menevät arvostelemaan ihmistä, joka tekee oikein! Sinunlaisia ihmisiä lisää tänne ja etenkin niihin ylimpiin portaisiin!

mitä volinaa taas aikuisilta miehiltä..

Kirjoittanut: Nimimerkki Ohhoh. - tiistai 13. syyskuuta 2011, 08.49
Olen soittanut kymmeniä kertoja poliisin tai ambulanssin paikalle, olen avannut suuni jos oma turvallisuus on suurinpiirtein ollut turvattuna ja saanut karjumalla esimerkiksi järjestyksen valvojat paikalle erilaisissa tilanteissa jossa suurin osa tuijottelee omia varpaitaan. Ja kehenkään ei ole tarvinnut koskea. Eipä ole tullut syytteitä hätävarjelun liioittelusta tai muusta.T:55kg nainen.

Esimerkillistä toimintaa

Kirjoittanut: Nimimerkki Marky Mark - tiistai 13. syyskuuta 2011, 08.54
Kummaa valitusta täällä. Taitaa tissiposkia sapettaa, kun täältä löytyy vielä oikeita miehiäkin. Pekalle tsemppiä ja jatka samaan malliin!

Ilmoita poliisille

Kirjoittanut: Nimimerkki Satusetä - tiistai 13. syyskuuta 2011, 09.13
Onko poliisille ilmoitettu lapsen ahdistelusta? Ilmeisesti ei, koska poliisitutkinta paljastaisi tapauksen keksityksi.

Raitiovaunutapaus

Kirjoittanut: Nimimerkki MV - tiistai 13. syyskuuta 2011, 09.43
Kyllä Suomen lakikin hyväksyy tarvittavan voimankäytön hätävarjelutilanteessa, ja saat suojella myöskin muita kuin itseäsi sen varjolla. Hyvää työtä ja toki aina parempi jos pelkkä puhe riitti!

Saurin esimerkki

Kirjoittanut: Nimimerkki Tapio Niemi - tiistai 13. syyskuuta 2011, 10.21
Ikävä välikohtaus, jonka Pekka Sauri selvitti esimerkillisellä tavalla.

Tällaisia uutisia tarvitaan Teuvo Hakkaraisen toikkaroinneista kertovien vastapainoksi.Viittaan tässä kansanedustajaan ylinopeusrikkomuksensa vähättelyyn ja muihin huonoa käytöstä puolusteleviin lausuntoihin.



Juuri noin!

Kirjoittanut: Nimimerkki Jeejee - tiistai 13. syyskuuta 2011, 10.22
Hyvää työtä Pekka, kaltaisiasi tarvitaan!

Hyvä Pekka!

Kirjoittanut: Nimimerkki Kati - tiistai 13. syyskuuta 2011, 10.49
Hieno homma. Paitsi rasistin, Pekka poisti ratikasta kännikalan. Alkoholisteilla ja muilla päihteiden väärinkäyttäjillä on tässä maassa ihan liian paljon suojelijoita ja puolustelijoita. Korkki kiinni ja ryhtiliike toimimaan!

tönäisy.

Kirjoittanut: Nimimerkki TaikaMies - tiistai 13. syyskuuta 2011, 10.50
Minä kuulin että KO. tapahtumassa olisi tönäisty mies saanut ruhjeita, selitä uudestaan tämä "olkapäästä kiinni" termi.

Ratikka 10

Kirjoittanut: Nimimerkki Mervi - tiistai 13. syyskuuta 2011, 11.01
Tämä tapaus osoittaa esimerkillistä suoraselkäisyyttä. Kyllä aikuisen miehen pitääkin uskaltaa puuttua lapsen/nuoren ahdisteluun tai kiusaamiseen! Tapaus on saanut poikkeuksellista julkisuutta koska tapahtumiin puuttui tunnettu henkilö. Häiriökäyttäytymiseen puuttuminen vaatii itseluottamusta. Moni ei varmastikaan puutu vääryyksiin koska ei oikein tiedä mitä pitäisi sanoa tai tehdä.

re:

Kirjoittanut: Nimimerkki tekken - tiistai 13. syyskuuta 2011, 11.06
enpä usko että kyseinen henkilö olisi ketään puolustanut jos "tekijä" ei olisi ollut niin kännissä että piti oikein taluttaa. sankari vai ...?

Hyvä Pekka

Kirjoittanut: Nimimerkki Jeba - tiistai 13. syyskuuta 2011, 11.01
Olen todella ylpeä teostasi ja esimerkistäsi Pekka Sauri!

Hyvä!

Kirjoittanut: Nimimerkki Seppo Kaltiovaara - tiistai 13. syyskuuta 2011, 11.41
Täysi tukeni Pekka Saurin toiminnalle ja hänen asiallisille lausunnoilleen.

Seppo Kaltiovaara

höpöhöpö

Kirjoittanut: Nimimerkki eioletotta - tiistai 13. syyskuuta 2011, 11.51
Kehotit ihmisiä puuttumaan toisten asioihin ja menemään väliin, et taida tietää miten siinä saattaa käydä normitallaajalle.
Taidat kerätä vain tällä uutisoinnilla sulkia hattuun kukkahattu tädeiltä, ei mene läpi.

joko poliisille on tehty tutkintapyyntö ??

Kirjoittanut: Nimimerkki Hissipoika - tiistai 13. syyskuuta 2011, 17.43
kuten varmasti tiedätte pahoinpitely ei enää ole asianomistajarikos, joten poliisitutkimus pystyyn.. törkeätä toimintaa, mitäs olisit tehnyt jos humalainen olisi ollut maahanmuuttaja??

Häiriköt pois

Kirjoittanut: Nimimerkki jaakko helsinki - tiistai 13. syyskuuta 2011, 21.40
Hei

Teit ihan oikean teon. Asun itsekkin Helsingissä ja matkustan ratikalla 10 kertaa viikossa. Tiedän itsekkin missä menee raja johon yleensä ihmiset puuttuu ja johon ei. Jos jou laulaa humalassa, niin siitä ei ihmiset välitä. Mutta, sitten kun aletaan koskea toiseen niin sitä ei saa tapahtua.

teit sen jonka muut kanssamatkustajat olisivat halunneet tehdä mutta eivät uskaltaneet.

Syy miksi jotkut kritisoivat sinua tämän teon toimesta on vain siinä että massamedia on leimannut tämän "suomijuntti vs ulkomaalanen" jutuksi jossa suomalainen on muka rasisti.

Sinähän et tilannetta valinnut. Olit siellä ja teit oikean teon.

Ihmisten kritiikki pitäisi osottaa massamedian yksipuoliseen "valkonen mies on rasisti ja tervasi laivoja vielä 90 luvulla jolla kuljetettiin afrikkalaisia Afrikasta orjiksi Usa:han". Massamediat ja keltanen lehdistö saisi katsoa itteänsä peiliin että he kirjottavat juttuja aivan ala-arvosesti.


ps toivottavasti joskus "Pekka Sauri Yölinja", ohjelma jatkaa.

Julkisesta kulkuneuvosta ulos saattaminen

Kirjoittanut: Nimimerkki Hannu - lauantai 08. lokakuuta 2011, 07.10
Käytät blogissa pehmennettyä termiä "saatoin", vaikka Iltalehden mukaan saa aivan eri käsityksen.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011090914358447_uu.shtml

On termi sitten mikä tahansa, niin Sinä rikoit kahta lakia poistamalla kansalaisen julkisesta kulkuneuvosta.

Se toinen on Suomen Perustuslaki ja sen toisen varmaan tiedät itsekin. Voi löytyä vielä kolmaskin laki, jossa omavaltainen toisen ihmisne yksityisyyteen puuttuminen kielletään.

terveisin,
Hannu
Pekka Sauri

"Aivan ilmeisesti Helsingistä löytyy muutakin kuin puutteita."

"Helsingin menestys on tulevaisuudessakin elämän laadussa: mahdollisimman hyvän elämän edellytykset on kyettävä järjestämään mahdollisimman monelle kaupungin asukkaalle."